Der findes et hav af forskellige mærkninger på supermarkedernes varer, der har til formål at hjælpe dig som forbruger med at tage et valg. Her kan du læse, hvad der kendetegner officielle og private mærkninger til hjemmesider og supermarkeder, og hvad forskellen på disse er.
Hvad er de ”grønne” mærker?
De ”grønne” mærker skal hjælpe dig med at handle grønt, miljørigtigt eller bæredygtigt. Er varen mærket med et såkaldt grønt mærke, signalerer det eksempelvis økologi, fair trade og/eller sundhed. Forbrugerombudsmanden vejleder i markedsføring miljømæssige og etiske påstande, som relaterer til grønne mærker. Det kan du læse mere om her. Alle grønne mærker er underlagt kontrolordninger, som sikrer, varerne lever op mærkningens kriterier.
Officielle mærker
Selvom du kan støde på mange forskellige mærkninger, er der få mærker, som er officielle, hvorfor du vil finde flest private mærkninger på dine varer. I Danmark er følgende mærker officielle:
- Ø-mærket (det danske økologimærke)
- Svane-mærket (det nordiske miljømærke)
- EU’s energimærke
- Blomsten (EU’s miljømærke)
- EU’s økologimærke
- Nøglehullet (det danske Miljø- og Fødevareministeriums officielle ernæringsmærke)
Foruden ovenstående mærker, vil du på nogle varer finde andre landes officielle mærker. Blandt andet det tyske økologimærke Bio-Siegel og det amerikanske energimærke EnergyStar.
Private mærker
Det særlige ved privatmærker er, at mange interesseorganisationer hører under mærket. Interesseorganisationerne har udviklet eller anerkendt mærker om blandt andet dyrevelfærd, kemikalier, fair trade og/eller naturbeskyttelse. Nogle privatmærker er støttet af eller udviklet i samarbejde med en offentlig myndighed. Eksempelvis er Fuldkornslogoet et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og flere fødevarevirksomheder. Følgende er eksempler på private mærker:
- Fair Trade-mærket (især fødevarer og bomuld)
- Oeko-tex og GOTS (tøj og tekstiler)
- FSC og PEFC (træ og papir)
- MSC (fisk og skaldyr)
- Fuldkornslogoet
Desuden findes varemærker, som er private brands, virksomheder har udviklet til egne produkter. Eksempelvis:
- Änglamark (Coops økologimærke)
- Levevis (Dansk Supermarked)
- Grøn balance (Spar, Superbest, KIWI)
Privat- og varemærkerne er ikke underlagt officiel kontrol, men du kan læse mere om mærkerne og kontrol på forbrug.dk og på virksomhedernes hjemmesider.
Mærkernes troværdighed
Når en vares emballage er forsynet med et mærke, skal du have mulighed for at kontrollere, om det miljømæssige og etiske aspekt, mærket er forbundet med, stemmer overens med varen. Herunder kan du læse, hvordan du tjekker mærkernes troværdighed.
- Officielle mærker
Der er strenge krav til varer, der er forsynet med et officielt mærke, og varerne gennemgår en effektiv kontrol. Derfor er du sikker med officielle mærker. De samme dokumentationskrav gør sig gældende for både danske og udenlandske officieller mærker. Desuden er de officielle mærker bestemt ved lovgivning – både i forhold til mærkets kriterier og kontrolleringen.
- Private mærker
Du kan med fordel vælge de alment anerkendte og dokumenterede private mærker. Er private mærker anerkendt af NGO’er og halvoffentlige virksomheder, kan du være forholdsvist sikker på mærkets troværdighed. Det gælder også, hvis mærket er udviklet i samarbejde med en offentlig myndighed eller er støttet af myndighederne (eksempelvis Fuldkornslogoet). Hvis du er i tvivl om privatmærkets troværdighed, kan du tjekke på dets hjemmeside, hvem der er ansvarlig for mærkningsordningen, mærkets kriterier og kontrolleringen. De private mærker tilhører typisk en international standard (ISO eller ISEAL), hvorved kontrollen foretages af en uvildig instans.
- Varemærker
Hvis du vil undersøge varemærker – eksempelvis Änglamark eller Levevis – skal du tjekke mærkets kriterier på virksomhedens hjemmeside. Varer forsynet med et varemærke har højst sandsynligt nogle fordele i forhold til tilsvarende produkter, der ikke har mærkningen. Er det ikke tilfældet, kan mærket betragtes som vildledende og som en overtrædelse af markedsføringsloven. De fleste varer med et varemærke har ofte også et officielt mærke, og varen vil derfor leve op til det officielle mærkes kriterier. Hvis en vare udelukkende er forsynet med varemærket, foretages kontrollen og bestemmes kriterierne af virksomheden selv.
Hvis du vil se flere eksempler på varemærkninger af produkter, kan du klikke her og se hvilke, som gør sig gældende.